lördag 10 april 2010

Livet går upp och det går ner men så länge det går framåt är det bra!

Här kommer en uppdatering om vad som hänt den senaste veckan i våra liv...




Nu har Harry fått bo i övervakningsrummet i tre veckor och två dagar. Vi har sett tolv andra barn, komma dit, få eget rum och åka hem...Vi vet att Harry har ett väldigt allvarligt hjärtfel och det tar mycket tid men det är ändå tungt att stå kvar på samma ställe och stampa. Läkarna påminner oss om att han är väldigt skör och att det tar lång tid att terhämta sig. Skör är ett ord som jag sällan använt men det har fått en helt ny innebörd nu. Jag har trott att Harry är ganska stark ändå, han verkar ändå ha en stark livsvilja men jag har fått omvärdera det där.






Förra veckan var prinsen stabil och jag och Daniel hade börjat dela upp våra dagar. Jag kom till sjukhuset lite senare på morgonen men stannade lite längre på kvällen. På onsdag morgon när jag precis skulle bege mig till Harry och Daniel får jag ett sms från Daniel där det bara står "KOM", jag blev rädd och ringde upp och han säger att jag ska skynda mig. Mina tankar då....F*N F*N F*N, sen sprang jag. När jag kommer upp till rummet har skärmarna åkt upp runt Harry och det är läkare, sköterskor, röntgen, ultraljud och akutväskor på plats. Läkarna har satt en syrgasgrimma på min gråbleka, trötta lilla älskling. Han reagerar inte så mycket och de kommer med en blodtransfusin för att han ska piggna till. Jag och Daniel står vid sidan om och vet inte vad vi ska ta oss till. Vi gråter, vi är rädda och chockade. Läkarna jobbar med sitt och har inte tid för oroliga föräldrar då. Efer en stund vänder sig en läkare mot oss och lugnar oss lite genom att säga att han verkar svara på syrgasen... Tack!

Sedan dess har ordet skör en ny innebörd för mig. Jag har sett en skör människa. Min lilla älskade Harry är skör.




Efter den incidenten stod allt ganska stilla över påsk. Vi vakade över vårt lilla gryn som hökar. Han har gått upp och ner, han behövde ytterligare lite blod i torsdags men nu börjar han piggna till. Ytterligare framsteg är att han har blivit av med sin artärnål och att de inte ska sätta en ny för att han är så svårstucken. Han har även fått en ny PVK dvs en nål/infart i handen. Det krävdes dock en sköterska, två narkosläkare och sju stick innan de lyckades få till det...stackars bebis!

Ikväll var första gången det var möjligt för oss att röra oss från sängen i vakrummet. Harry är fri från alla uppkopplingar som sitter fast i kroppen på honom. Nu har han endast elektroder och poxmätare kvar. Jag fick köra honom i vagnen i korridoren och det var STORT ska jag säga! Lycka att lyfta honom för första gången utan sladdar och dessutom få röra sig mer än en halvmeter från sängen!!!

13 kommentarer:

  1. åhh jag kommer ihåg känslan att gå runt i korridorerna för första gången! Med egen vagn och allt! Lycka!

    Vi hejjar på harry och tycker han sköter sig bra ! kram på er

    SvaraRadera
  2. Jag tänker på er o skickar lite positiv energi =) kramar Pernilla

    SvaraRadera
  3. Tänker på er massor!
    Massor av kramar Erika

    SvaraRadera
  4. Ni är helt fantastiska!!! Och Harry är söt som socker! Stora kramar!
    Jessica i fästered

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt fin och söt pojke han är! Och vilken kämpe han är, och ni med för den delen.. Ta hand om er.

    SvaraRadera
  6. åh! Harry är såå fiin!!! Vilken liten kämpe!! Och ni är fantastiska!!! Sänder en stooor lycko-kram till er alla 3!
    Hälsn Angela m fam!

    SvaraRadera
  7. Äntligen :D!!!
    Inte bara solen som har förgyllt denna dag ! Härligt !! Ni är fantastiska! Sänder lite kraft och energi per telepati till er alla tre !
    Vilka fantastiska läkare det finns ! Tack ! Och denna fantastiska lilla kille !!
    Man hör det där utrycket ibland att livet kan hänga på en skör tråd .... men hur skör den tråden kan vara det förstår man nog inte innan man får uppleva det på nära håll .. men små små framsteg och en dag i taget så är ni snart hemma ska ni se ! Stooora kramen o puss till den lilla sötnosen ! / mormor

    SvaraRadera
  8. Ni är så duktiga o så starka alla tre!!
    kram på er

    SvaraRadera
  9. Vilken fin liten kille Harry är. Ni och han har fått en tuff start men ni kämpar på! Tänker på er!

    SvaraRadera
  10. Heej gumman! Tänker och beer för er varenda dag! vet att det är är jätte jobbigt! Kämpa på! Det kommer att gå bra det loovar jag! många pussar och kramar eran Jonna

    SvaraRadera
  11. Skickar en stor styrkekram! Massor av kärlek och positiv energi! Ni är kämpar alla tre!

    SvaraRadera
  12. o vilken fin och söt kille ni har, hoppas verkligen att allt reder sig och ni får lit lugn och ro

    SvaraRadera
  13. Hoppas att det går bättre nu för er. Vi har också varit nere i Göteborg med vårat hjärtebarn. Han föddes den 10/2-10. Hans syresättning har också spökat ordentligt. Blev opererad den 15/2-10 för en shuntoperation, och den 21/9 fick han byta till en större shunt. Men han ska opereras iaf en gång till och göra den ordentliga operationen. Han har förträngning i lungartären och hål mellan kammrarna. Men det ser ljust ut än så länge. =)

    SvaraRadera