söndag 21 augusti 2011

Att förstå är inte lätt, antagligen omöjligt...

Ibland blir vi ifrågasatta över vilka val vi gör med Harry. Om vi inte tänker på honom utan sätter oss själva främst. Vi tänker alltid på Harry. Det är svårt att vara i vår situation och jag tror inte att folk kan sätta sig in den heller. Det hjälper inte att säga att "Jag hade inte gjort så" för även om det är så så är inte det mitt val.

Vi träffade folk på stan samma dag vi blev utskrivna. Jag satt med Harry på ett café på kvällen och tog faktiskt en öl och Daniel var med sina kompisar. Harry var nöjd i vagnen och nöjd över att få vara ute. Efter åtta när vi gick så somnade han i vagnen och vaknade sina vanliga tider på natten. Då satt jag på en veranda med ett par vänner och åt pizza. Vi hade lika gärna kunnat sitta på vår veranda och äta pizza med Harry sovandes i vagnen så det är väl jag som inte tänker tillräckligt på Harry. Vi skulle inte bli utskrivna om han inte mådde bra.

Jag vet att det kan sticka i ögonen när man gör så. Att vi skulle vara hemma och ta hand om vårt sjuka barn som behövde vila upp sig. Vi var hemma, hela dagen faktiskt. Vi lämnade sjukhuset klockan nio på morgonen och åkte in till stan vid sju på kvällen.

Att Harry hade blod på halsen kan jag inte rå för för där satt ett genomskinligt Tegadermplåster. Hade man satt ett sånt plåster på ett skrapat knä hade de också sett illa ut. Men jag förstår att det kan se illa ut.

Det är en avvägning vi gjorde och jag står för valet. Det betyder inte att Harrys operation var mindre riskfylld eller allvarlig.

Lite ledsen blir jag när jag får höra att folk pratar om våra val med andra men inte ett ord till oss. Det gör inget om folk inte håller med och jag förstår att det inte är lätt att sätta sig in i vår situation men fråga mig gärna så kan jag förklara. Jag vill inte behöva försvara våra val men det är väl så det är. Egentligen vill jag inte ens skriva detta inlägget för jag trodde i min enfald inte att detta stack i ögonen på människor. Jag kommer tänka om i framtiden, inte för att min åsikt har ändrats men jag vill inte höra att folk pratar om hur vi gör fel val. Jag är tacksam över att jag fått veta hur det står till, hellre det än att leva i ovisshet. Jag har fina vänner som alltid finns där och jag förstår att de får frågor om oss och jag tycker synd om dem om de känner att de måste försvara oss. Då önskar jag att folk vågar komma direkt till mig så de slipper.

Hursom så vill jag bjuda på en liten filmsnutt. Har nog visat den innan men jag tycker om den. Åtta timmar tidigare var Harry nedsövd och låg på uppvaket. En sövning är en stor sak...Hur jobbigt det än är att gå igenom som förälder så är belöningen stor när man får se hur bra han mår nu. Eller han mådde bra direkt när han väl vaknat till. Tacksam är jag.

http://www.youtube.com/watch?v=A2D1fG60K74&feature=player_embedded

10 kommentarer:

  1. Kära Lisa! Ni gör ett kanonjobb! Ingen annan har någon rätt att säga något om era val för det är helt omöjligt att sätta sig in i er situation. Så länge ni gör allt för att ni själva ska må så bra att ni orkar med livet så är det BRA för er lille Harry! När jag såg honom såg han ut att må gott och han har tur som har fått såna fina föräldrar. Jag hoppas att det här var något som bara kom från en obetänksam människa som själv kanske mådde dåligt just den dagen. Ibland kan en obetänksam kommentar vandra vidare och den ändras säkert lite för varje steg. För jag kan inte tänka mig att någon inte skulle se det jag ser - att ni gör ALLT för er lille Harry! Kramar till er./Catrin

    SvaraRadera
  2. ni gör ett toppenjobb!!! LEV!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Ni gjorde/gör helt rätt. Det enda sättet att överleva allt traumatiskt är att övervinna rädslan, att leva "som vanligt".

    Fortsätt leva!

    SvaraRadera
  4. Det bästa ni kan göra för Harry och för er är att försöka leva så normalt som möjligt!! Livskvalité kallas det. Njut av dagen som är, man vet aldrig vad morgondagen bär med sig.. Säker på att ni inte utsätter Harry för mer än han orkar med, låt honom få vara som vilket barn som helst.Låt inte sjukdom eller illasinnade tungor hindra er från att leva och ha roligt ! Det förtjänar ni , det förtjänar Harry ! Det viktiga är att göra vad han och ni mår bra av så att ni får ork och energi till dom svåra dagarna vilka ni haft mer än tillräckligt av ..
    Många kramar / mormor

    SvaraRadera
  5. Det finns ingen som bättre vet vad Harry orkar med mer än ni föräldrar. Det går inte att sätta sig in i en sådan situation med operationer om man inte varit med om det själv. Stå på er och låt inte omvärlden ändra era beslut och tankar om hur ni bäst tar hand om er guldklimp.
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  6. Lisa, vad förbaskad man blir när man läser detta. Du vet bäst... och ingen annan ska säga något om era val. Ingen. Puss på dig! Marty

    SvaraRadera
  7. Håller med tidigare talare!!! Det är bara ni och INGEN annan som kan bedöma vad som är rätt eller fel att göra! Jag är helt övertygad om att ni gjorde helt rätt, annars hade ni inte gjort det. Våra barn måste få ett så normalt liv som möjligt och få känna sig som vilket barn som helst!
    Är dock tråkigt när folk tror att de vet bättre än barnets egna föräldrar...
    Stå på er!!!

    Kram / Ann m. familj

    SvaraRadera
  8. Åh herrejösses vad folk tycker mycket..

    Jag funderar på om det verkligen var så att de tänkte på Harrys väl och ve i första hand eller om de tänkte på sig själva. Att _de_ tyckte att det var läskigt att se lite blod och bli påmind om sin egen dödlighet?

    Eller så retade det kanske dem att ni trots att allt ni gått igenom ändå tar tillfället i akt och njuter av stunden?

    Det finns ju så många föräldrar som inte tar med sina friska barn ut på restaurangen mm. Varför vet jag inte - men personligen tycker jag det är fel för jag tror att det är bra att barnen är med i flera sammanhang, även där det är något för de vuxna. Så kanske lyckades ni provocera någon sådan också, som aldrig skulle ta med sitt barn ut på restaurang och som anser att man måste sätta av tid för "vuxliga" saker.

    En skylt på vagnen kanske "Jag mår bra när mina föräldrar mår bra" ??

    För övrigt hoppas jag att DU vet att NI gjorde rätt och att Harry säkert mådde som en prins. Att få komma ut och se världen med de människor han älskar.. Och du hade han varit så stressad eller mått dåligt i situationen kan du ge dig f@n på att han _inte_ hade somnat och sovit så gott i vagnen.

    Fortsätt och njut av tillvaron och de små guldkorn som den erbjuder. Att andra människor "missunnar" er det - det för stå för dem.

    Kram kram på er!

    SvaraRadera
  9. Åh vad tröttsamt! Det är bara att sålla ut energibovarna ur sitt liv som inte ens har vett på att fråga om det är något de undrar. Ynkryggar... Givetvis vet ni ju vad som är bäst för just er och Harry! Så ta på er "gåsdräkten" och låt sånt bullshit rinna av. Förmodligen så mår vederbörande skitsnackare inte speciellt bra eftersom den lägger ner energi på att tycka och tänka om andra. Njut av varandra! Å "Carpe diem"!

    SvaraRadera
  10. Folk tycker så jävla mycke. Om allt, särskilt sånt som de inte vet något om.. Låt det stå för dem och visa dem att de har fel. Precis som du säger, det ni gjorde var rätt val för er!! Någon annan hade säkert gjort på annat sätt, fast det hade varit fel för er. NJUT NJUT OCH NJUT av livet och av Harry!! Man behöver de där små stunderna att få vara människa :)
    Vet du att om man släpper ner krabbor i en hink och en nästa lyckats komma över kanten o ut så drar de andra ner den igen för den ska minsann inte få klara sig.. samma med många människor antar jag..
    Harry mår som en prins! Med föräldrar som också försöker må bra. Bättre än så kan väl ingen ha det.
    massor av kramar Karin

    SvaraRadera