lördag 20 mars 2010

Att föda barn var en baggis, att lämna det ifrån sig var det värsta jag gjort...


Harry vår älskade prins föddes i måndags morses när solen strålade in genom fönstren i förlossningsrummet. Lyckan var total i flera minuter. Jag fick upp honom på bröstet och fick möta hans blick. Kärleken vi kände när vi fick se honom var otrolig, att känna så mycket för ett så litet knytte trodde jag inte vart mäjligt.

Efter några minuter blev dock stämningen annorlunda, då kom läkarna och tog honom, Daniel fick följa med. Jag låg kvar i rummet och visste inte vad jag skulle ta vägen. Tomheten var total. Min kropp var trött, mina tankar var okontrollerade och jag visste inte vad som pågick. Daniel kom ner efter någon timma igen och vi åt vår fika.Läkarna höll på att undersöka prinsen och vi fick vänta. Det kändes lite konstigt att sitta där och fika och skåla utan att ha en bebis närvarande. Jag fick träffa älsklingen efter ytterligare någon timme och den känslan när jag fick hålla om honom och han låg och sov hos mig är det ljuvligaste jag varit med om. Efter fikan försvann Daniel till Harry igen och jag fick åka till BB.

Väl installerad på BB och återigen ensam tog jag itu med en del praktiska saker såsom att ringa föräldrar och till Försäkringskassan för att anmäla tillfällig föräldrapenning och avsluta min sjukskrivning. De hade dem förklarat att det var tvunget att göras samma dag för att inte bli återbetalningsskyldig och för att få föräldrapenning....hon som svarade trodde först att jag skoojade när jag sa att jag fött barn fyra timmar tidigare...

Efter en stund kom Daniel och hämtade mig och tog mig till Drottning Silvias barnsjukhus och till avdelning 323. DÄr fick jag äntligen återse mitt hjärtegryn. De la honom i min famn och känsla av att bara få ha sin bebis och kunna sitta och snusa in hans ljuvliga bebisdoft var ren och skär lycka. Vi satt så länge, länge tills vi var tvungna att gå tillbaka till BB. Att tvingas lämna sin största skatt var tufft men det gick. Tisdag kom fort och vi satt återigen vid hans sida hela dagen. Vi fick höra att hans operation var planerad tills veckan därpå och med det visste vi att vi säkert kommer att få en hel vecka med prinsen.

Känslorna lycka och sorg är två mäktiga ting. Att veta att vi har en vecka tillsammans var ljuvligt samtidigt väldigt skrämmande. Om några dagar kan allt vara borta. Den tanken är för otäck att ens snudda vid...

På onsdag kom farmor och mormor för att beundra vår skatt. Han skötte sig fint och verkade trivas hos båda två. Tur för honom det! Efter de gosat med prinsen skulle vi dricka kaffe men när vi var som bäst på väg att hämta kaffet blev vi hejdade av en läkare som frågade vart vi var på väg. Han bad oss inte lämna avdelningen för att kirurgerna ville prata med oss om Harrys operation. De hade bestämt sig för att operera morgonen därpå istället för nästa vecka....

Våra mammor sa ett hastigt hejdå till och in i ett samtalsrum tillsammans med kirurg, narkosläkare och sköterska för att gå igenom Harrys operation. Vi blev överrumplade och chockade, vi hade ju lassat inför en lugn första vecka. Vi grät men operationen måste göras och kirurgen vet bäst. Nu hade de en ledig plats på IVA som annars var helt fullt med barn som smittats av RS-virus och den platsen var reserverad åt Harry.

Vi satt hos Harry sent i onsdagsnatt. Jag kunde inte slita mig från detta ljuva knytte. Han vaknade och vi satt och tittade på varandra länge, länge. Jag är förälskad i hans små kloka blå ögon. Jag kommer aldrig att klara mig utan honom. Nu vet jag hur det är att älska ett barn och jag har förändrats för alltid.

När torsdagmorgonen kom var vi på plats på sjukhuset kvart över sex på morgonen. Harry skulle hämtas klockan åtta. De timmarna är de längsta i mitt liv. Vi turades om att hålla honom gosa med honom och tala om för honom hur mycket vi älskar honom. Vi grät och grät, tanken på att kanske aldrig se honom i livet igen var outhärderlig. Klockan åtta kom och gick och inget hörde vi från kirurgerna, minuterna slläpade sig fram. Klockan halv tio ringde dem och baad oss komma upp. Den resan är det värsta jag varit med om. Känsla att lämna över den man älskar över allt annat till ett team av grönklädda människor som ska söva och sedan öppna hans bröstkorg för att genomföra omfattande hjärtkirurgi var mördande. Jag och Daniel bröt ihop, vi grät så vi skakade och visste inte vad vi skulle ta oss till. Läkarna rådde oss till att lämna sjukhuset och försöka fördriva tiden med något annat.

Vi åkte till Allum och handlade, vi bara köpte saker för att köpa. Vi var som två ihåliga själar som bara drog runt utan mening eller mål. Ett konstant stirrande på klockan och lyssnande efter mobilen som skulle ringa var den aktivitet vi ägnade oss åt.

Klockan 16.02 ringde kirurgen och sa att allt hade gått bra och att Harry varit stabil under hela operationen. Efter det samtalet släppte allt. Min kropp började värka och huvudet att banka. All spänning man samlat på sig släppte och jag bara skakade.

När vi kom till IVA senare på kvällen fick vi se ett litet sladdpaket ligga nedsövd, jobbigt var det men glädjen över att han var stabil tog över allt.



Läkarna säger hela tiden till oss att vi ska ta timma för timma och det gör vi. Vi njuter av var minut vi får tillsammans med vår prins. Nu har han varit nedsövd sedan i torsdag och nu hoppas vi att han snart ska vakna upp. Vi pratade med kirurgen idag igen och han sa att än så länge är vår prins en riktig solskenshistoria för han har inte haft några som helst komplikationer ännu. Vi hoppas och ber att det ska fortsätta så....

Jag ska försöka bli bättre på uppdateringar men det är mycket som tar kraft och energi nu. Harry är vårt allt och vi är världens stoltaste föräldrar till detta hjärtebarn!

27 kommentarer:

  1. Kämpa på lillprinsen! Mormor längtar efter att träffa dig igen!Och farmor oxå , det vet jag .Håll ut Lisa o Daniel , han har bevisat vilken kämpe han är. Det kommer att gå bra det här! Tänk på det kinesiska ordspråket ; Draken stiger bara i motvind ! Kramar till er alla /mormor

    SvaraRadera
  2. Åh! Vilken söt liten kille! Hans ögon gnistrar av kämpaglöd! Massor med kramar till er...

    Kram Marty

    SvaraRadera
  3. Jessica Linderos22 mars 2010 kl. 07:45

    Åh Lisa!!! Han är underbar! Sicken liten knubbis! =)
    Heja,heja!!
    Kram Jessica

    SvaraRadera
  4. MEEENN vilken söt liten plutt, och va mycket hår han har :)Svårt att tro och förstå att han är så sjuk han ser ju ut som en helt "vanlig" frisk liten bebis. Men jag tror och hoppas och önskar av hela mitt hjärta att han fixar detta :)
    Många kramar Madde med familj :)

    SvaraRadera
  5. Säger ännu en gång jättegrattis till er....gud vilken fin kille...o stark=) Håller alla tummar o tår att allt går fint när han öppnar sina blå igen efter operationen=)....*tänker på er*//johanna stenström

    SvaraRadera
  6. Vilken underbart söt kille! Jag blev helt tårögd när jag läste inlägget, vet precis hur det känns...

    SvaraRadera
  7. Jättefin är han å vilket hår han har! =) Grät hela inlägget långt och hoppas allt fortsätter att gå lika fint!

    SvaraRadera
  8. Det syns att Harry är en kämpe precis som sina föräldrar,Kämpa på
    Fredrik 516

    SvaraRadera
  9. då var det dags att sminka om sig, tårarna bara sprutar!
    Jättesöt kille ni har, verkligen!!
    O som andra skrivit innan, vilken glöd i ögonen! Riktig kämpe!
    Lycka till med allt!!
    //terese (tessa)

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar liten krabat. Någon starkare kärlek finns inte och jag kan inte föreställa mig vad ni går igenom och tårarna bara sprutar. Men ni kommer att fixa det! Han ser ut som en riktig kämpe och vi är många som håller tummar och tår för att solskenshistorian fortsätter!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Jag har läst på din blogg att du har fått en liten Harry. Han är så söt.

    Grattis och hoppas att allt går bra.

    //Kusin Ottilia

    SvaraRadera
  12. STORT GRATTIS TILL GULDKLIMPEN!!!
    VILKEN SÖTNOS!!!
    Marie sa just att ni har en blogg och det är ju ett perfekt sätt för oss arbetskamrater, vänner, mfl att få svar på alla undringar om hur det går för er. Underbart att höra att operationen har gått bra! Nu önskar vi att det fortsätter lika positivt! Tänker på er!
    Kramar Tina.

    SvaraRadera
  13. Det kommer gå bra Lisa. Han är helt ljuvlig och jag lider med er över allt ni måste och har gått igenom. Skickar massor med kramar till er.
    Catrin

    SvaraRadera
  14. Vi vet vad ni går igenom!!!
    Lycka till!!!
    Många kramar från SIXTEN med familj

    SvaraRadera
  15. Världens sötaste prins! Har varit inne typ 20 gånger per dag och kollat om du uppdaterat!

    Känner igen mig i vart enda ord som du skriver!

    massa kramar från mig

    SvaraRadera
  16. Grinar som en galning. GRATTIS! och kämpa på, detta kommer att gå bra! Världens sötaste. Kramar från Anne

    SvaraRadera
  17. vilket vackert barn!Håller alla tummar för er
    BrittMarie

    SvaraRadera
  18. Vad söt han är. Skönt att operationen gick bra.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Instämmer med alla övriga. Tårarna sprutar och jag känner så med er! Han är så otroligt vacker eran son!!! Ni finns i mina tankar hela tiden och jag håller alla tummar och tår!Massa kramar Bettan med familj...

    SvaraRadera
  20. Jag antar att jag är tillåten att skvallra lite! Fick idag ett trevligt samtal där det meddelades att Harry allt kan andas själv nu :)

    SvaraRadera
  21. Han är stark, er lille Harry! MVH Emlan med familj.

    SvaraRadera
  22. LYCKA TILL med allting. han är en riktig kämpe ju :) jag håller mina tummar för er!

    Tinde
    http://www.theadventuresoftinde.blogg.se

    SvaraRadera
  23. Gud vilken sötnos!!!!!
    Det är helt sjukt jobbigt att läsa din blogg Lisa, men ändå helt underbart för du skriver så otroligt bra. Det verkar faktiskt som Harry är en riktig KÄMPE, ni kommer klara detta.
    Det är det största som kan hända att bli förälder, det går inte att förklara hur det känns innan man upplever det, och på alla dessa kännslor så har ni ju något otroigt stort som ni måste igenom, men det fixar ni.Håller både tummar och tår för er, Lycka till Kram dim gamla skolkamrat Martina

    SvaraRadera
  24. Det största som finns är att få upp sitt barn på magen men att sen lämna honom ifrån sig kan jag bara föreställa mig...Ni är starka och så och lille Harry, barn har ju en otrolig livsglöd och klarar av mkt mer än vad vi vuxna skulle göra...Och han verkar ha bestämt sig!Tänker på er!!
    Kram Linda
    PS: Jag ska hälsa från Gunnel på Förlossningen, Borås..hon önskar er lycka till och att hon tänker på er.. (den bm som tog emot er den natten ni kom dit)

    SvaraRadera
  25. Du skriver så fint Lisa! Tårarna rinner..... Jag ber att allt ska gå bra för er lille underbara pojke! Han verkar vara en riktig kämpe! Ni också!
    Lycka till med allt!
    Många kramar Angela m fam!

    SvaraRadera
  26. Vilken sötnos:)
    Man blir så rörd i det du skriver. tårarna är inte långt i från!

    Lycka till med allt.

    SvaraRadera
  27. Å vad skönt att allt verkar gått bra!!! Jag håller tummarna för att det gör så även framöver. Supersöt liten kille ni fått! En riktig liten kämpe!!!!
    Kram Therese

    SvaraRadera