söndag 6 november 2011

Sjukhuset imorgon...urk.

Imorgon är det återigen dags att åka till sjukhuset men den här gången är det inte hjärtat som ska undersökas utan prinsens små öron. Det kanske blir aktuellt med rör i öronen men det återstår att se.

Usch, jag tror att det blir ett jobigt besök. Jag ska hålla Harry och sköterska ska hjälpa till att hålla fast honom så att läkaren kan se ordentligt. Jag vet att han avskyr en sådan undersökning så det är nästan att jag vill att han ska få lugnande innan. Men men jag kanske blir glatt överraskad och allt går snabbt och smärtfritt. Jag har ingen eneri kvar till jobbiga besök, ingen energi till att tjafsa med vår kontaktsköterska som jag helt saknar förtroende för, ingen energi till något alls utom att trösta min lille pojk. Känner på mig att jag kommer fälla en tår eller två imorgon.

Vi ska även hämta hem en ny pox imorgon...en gammal stor klumpig variant som kontakt ssk har fixat. Hon är ju såå samarbetsvillig...eller inte. För som hon säger till oss och läkaren så är ju riktlinjerna att efter barnet är glennopererat ska man inte behöva poxas så därför ska vi inte heller få en ny fin pox utan vi kan väl gott nöja oss med en gammal....

Riktlinjerna stämmer ju inte alltid men läkaren har tyckt att Harry kan behöva poxas men hon tycker ju att hon vet bättre så hon gör som hon vill. Riktlingjerna säger ju också att HLHS-barn ska göra tre operationer..så det är därför Harry gjort fem, det är därför han var riktigt illa ute i somras...jag blir bara tjurig på henne. Fatta att det är mitt barn det handlar om ovh jag vet bra mycket mer om honom än vad hon någonsin kommer att göra. Allt går inte alltid enligt planen.

Ett ytterligare exempel som jag retar mig på nu är att på vissa håll i landet får en del hjärtbarn gortexhandskar utskrivna på recept som ett hjälpmedel på vintern då de väldigt lätt fryser. Jag ringde och frågade henne om detta och då sa hon att det inte gäller alla hjärtbarn och jag ifrågasätte henne att det borde ju rimligtvis gälla Harry eftersom han är så dåligt syresatt och har problem med cirkulationen. Då sa hon mycket motsträvigt att hon skulle kolla upp det hela.Ska fråga imorgon igen, förstår inte varför allt ska vara så svårt eller så jobbigt. Det är hennes jobb.

Jag frågade henne även om hon kunde tänka sig att besöka förskolan och prata med personalen för det gör de från Göteborg och de har erbjudit sig att komma med om hon vägrar. Här svarade vår kontakt ssk att hon inte har tid med sånt men om jag ger henne numret så kan hon väl ringa då om jag blir lugnare av det....Jag vet inte hur jag ska göra...urk. Önskar vi hörde helt till Göteborg och slapp åka till Borås mer

6 kommentarer:

  1. Men Lisa GAAAAH ... så om barnet trots allt behöver poxas så ska man ändå gå på riktlinjerna då... eller alltså vad säger hon egentligen? Att ha en pox hemma då borde man ju prioritera en enkel smidig liten så att det blir enkelt för er?

    Alla dessa generaliseringar driver mig till vansinne! Åh detta att i vissa landsting får man mer än i andra- även om vi inte skulle få vantar till min tjej så skulle jag mer än gärna vilja få tips på just vantar som detta. För hon blir ju blå så fort det blåser. Men ja just det - så ska hon inte alls se ut för det gör inte barn med hennes hjärtfel, så glöm det ;0)

    Jag tror att det ligger i kontakt-ssk´s arbetsuppgifter att faktiskt åka och prata på dagis. Har ni någon bra kontakt med BVC annars? Eller om förskolerektorn själv ringer? Eller någon läkare som kan åka ut? För det är ju fanken inte meningen att ni själva ska ha koll på allt det där..

    Åh <3 att allt ska vara så tungrott :-(

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska stå på dig annars kontakta Göteborg. Jätteviktigt att personalen får kunskap så du kan vara trygg när du lämnar. Tycker inte ni ska behöva slås för allt men tyvärr så är det väl så skönt att Harry valde er som föräldrar :) Kramar Vegbybon

    SvaraRadera
  3. Men vad trött jag blir. Varför ska ni få allt krångel?
    Hoppas det gick bra idag hos läkaren!?

    Gillade aldrig kontaktsköterskan i Borås. Hon frågade ju oss vad som gällde och hur saker och ting skulle göras. Så jag är lycklig som får vara kvar i Göteborg.

    Irriterande med människor som tror de vet allt bäst fast egentligen inte har någon koll alls.

    Verkar som hela Borås delen behöver få en uppdatering på vad som egentligen tillhör deras arbetsuppgifter och hur man bemöter barn och föräldrar.

    Stå på dig och jag finns här när du behöver någon att ta ut all frustration och allt annat på. kramar

    SvaraRadera
  4. Men hjälp! Jag brukar läsa din blogg ganska ofta men är dålig på att kommentera. Jag är sjuksköterska och jag blir uppriktigt förbannad när jag läser om vilken ovilja er ssk visar. Meningen måste väl ända vara att hon ska underlätta för er och hjälpa till?? Det är ju inget litet okomplicerat hjärtfel som han har och att säga att han inte är berättigad till handskarna som du föreslog är ju bara för mkt.

    Går det inte att byta ut henne? Kräva att få gå i Göteborg, bara? Hävda er rätt till fritt vårdval tycker jag, och stå på er! Ni har det tufft nog ändå utan att behöva stångas med någon som uppenbarligen borde ha ett helt annat jobb. Blää på henne!
    Kram, Lina

    SvaraRadera
  5. Jag gillar inte heller kontakt sköterskan,

    Hon är så knepig på nått sätt,

    Synd att man inte kan byta trivs inte med henne.

    Råkar man be en annan person om saker så blir hon arg och säger såhär..DET SKÖTER JAG.....Nä hon står inte högt i kurs hos mig.

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag har också ett hjärtebarn. Min dotter föddes med Taussig-Bing och hypoplastisk aortabåge. Jag blir så arg när jag läser om eran sköterska. Vissa borde verkligen inte jobba med det dom jobbar med.
    Fattar dom inte att man har det nog tufft som det är utan att ha en sköterska att "bråka" med. När vi var på operation i Göteborg tyckte vi att vissa sköterskor där inte alls var bra. T ex var det en sköterska som kom in (utan att hälsa, tala om sitt namn eller något) snäste åt oss och bara "slet" i Astrid när hon skulle göra kontroller innan vi skulle bada henne och gå med henne på operation.

    När allt redan är jobbigt och man ska försöka hålla humöret någorlunda uppe så vill man ha någon sköterska som är bra och som verkligen hjälper en och ser till barnet och föräldrarnas bästa.

    Jag hoppas (även om det verkar svårt) att hon ändrar sig eller att ni får en ny sköterska!

    Mvh Ida

    SvaraRadera