söndag 10 oktober 2010

Glenn avklarad och framgångsrik

Min hjälte, min prins, min modiga älskling har nu klarat av andra steget mot att bli ett enkammarhjärta. Det har varit några tuffa dygn nu men idag började jag känna igen honom igen.

Här ligger Harry nedsövd och precis nyopererad. Allt har gått bra. Kirurgerna har patchat lungkärlen både åt höger och åt vänster för det var förträngningar åt båda håll. När de lyckats med det så gick det bra att göra glennen.




Narkosläkarna driver på Harry hårt för att han ska ut ut respiratorn redan samma kväll. Han får mycket morfin men de sänker det så pass att han tvingas till att andas själv. det är inte bra för lungorna att ligga i respirator efter denna operation. Då finns det risk för vätskeansamlingar och lunginflammation. Harry vaknar på kvällen men han är helt borta och det går inte få kontakt med honom. Det är så svårt att se sitt barn helt nerdrogat och ledset utan att man kan trösta. Han sov oroligt första natten.



Redan dagen efter var det dags att flytta ner på avdelningen igen. Vi hamnade på vak och Harry har varit ganska olycklig, nu fick han sitta i knät men och dåvar han lugn men han var inte vanliga Harry. Han fick morfin kontirnueligt tills i förmiddags och nu får han doser istället.





I eftermiddags fick vi eget rum, underbart. Idag log Harry för första gången sedan operationen, UNDERBART!!!!!! En annan sak är att han äter, peppar, peppar men vi har knappt behövt använda sonden än och han svettas inte heller!!!!!!

Man kan inte förstå skillnaden. Jag tror inte vi har fattat hur dålig han har varit förrän man ser honom nu. Han är inte svettig, hans hud är mjuk och go, inte kallsvettig och klibbig. Han orkar äta och skrika. Skillnaden är som natt och dag! Hoppas matlusten håller i sig!!!!

Vi är otroligt trötta nu. Onsdagen innan operationen var jobbig, torsdagen var outhärsligt hemsk med världens dödsångest. Helgen har varit ett enda långt vakpass och längtan efter att få tillbaka sin egen unge igen... Jag har överlevt. Jag är evigt tacksam mot all personal här som har gjort så att min kille lever och mår bra. Mina marsrömmar om att förlora Harry finns kvar men jag hoppas att de snart ska lätta. Han lever, han andas och hans hjära slår.

När läkarna sövde honom i mina armar och han blev tung och slapp i kroppen var det som att hålla ett barn som inte längre lever. En tanke som var så obehaglig att det vänder sig i magen bara jag tänker på det. Trots det föredrar jag att söva honom i min famn framför att lämna honom vaken till grönklädda personer som han inte känner som tar med honom bort från mig. Jag vill inte att han ska somna rädd eller orolig. Nu satt han och jollrade och rätt som det var så sov han. Bra för honom, hemskt för mamman....

Nu börjar han iallafall komma tillbaka. Vi fick eget rum och nu njuter vi av prinsen.

10 kommentarer:

  1. Gud så glad jag blir av att läsa dessa rader! Vi har tänkt mycket på er och jag läser ganska mycket på er blogg.
    Starka, starka Harry och starka, starka ni!

    Stora kramar / Ann och Hilda med familj

    SvaraRadera
  2. Underbart! Håller alla tummar för er. Kram!

    SvaraRadera
  3. Det väcker så många minnen att se och läsa detta. Jag är så glad för er skull! Visst är det underbart när man kommit över till andra sidan, när operationen är klar och man faktiskt ser en dramatisk förändring till det positiva? Inte för att det gör att allt känns bra, man skakar inte av sig det ni varit med om så lätt. Hoppas ni kan vila er någon dag nu. Ta hand om varandra och njut av eran "nya" lilla kille.

    SvaraRadera
  4. Finaste lillaKillen, var rund god och rödrosig han ser ut :0)

    Känner igen det där sen med att man först efteråt inser hur dåliga de faktiskt var - jag tror att det kan vara skönt att man inte riktigt insåg det innan.. och sen blir man ju hemmablind.

    Hoppas han piggar på sig nu så ni snart får komma hem!

    SvaraRadera
  5. Tårarna rinner när jag läser. Underbart att det gått bra! Härligt att han visar så stor skillnad sen innan redan. Ta hand om er! Kramar/ Lisa

    SvaraRadera
  6. Mina tårar rinner här oxå! Men mest av glädje!
    Harry är bäst!!

    SvaraRadera
  7. Hej.

    Vad glada vi blir att allt har gått så bra hittils. Eget rum så snabbt är verkligen fantastiskt. Vi vet exakt vad ni går igenom och vi hållar alla tummar som finns att ni snart är hemma igen.
    Fredrik och Cecilia

    SvaraRadera
  8. Underbart! Heja Harry! Och vad fantastiskt att ni redan märker skillnad på honom! Kram

    SvaraRadera
  9. Tack underbara människa för att du skriver tänker på er och vilken resa ni gör., blir sååå glad att höra att det gått bra.Kramar från Vegbybon

    SvaraRadera
  10. Gläds med er! Och vad skönt att det redan märks skillnad, han är en riktig fighter, Harry!
    Lycka till och kram!!

    SvaraRadera