onsdag 23 mars 2011

Vikt eller vätska?

Hmmm...man blir ju glad av att lillen går upp i vikt men nu går det väldans fort! Igår vägde han 8960g mot att ha varit nere på 8180g för en och en halv vecka sedan när han var magsjuk. Kan man återhämta sig så fort och även öka eller är det något lurt?

Jag vet att vår läkare var misstänksam på om han samlade på sig vätska efter semestern då han gått upp så fint i vikt men det kan man ju göra i värmen. Nu vet jag inte riktigt...Läkaren vill att vi ska hålla koll på vikten så han inte går upp för mycket men svårt att veta vad som är vad? Harry har haft riktigt bra matdagar de senaste dagarna och klämt i sig två portioner gröt varje dag och lite annat smått och gott utöver att han ätit sin välling men frågan är om det kan ge så mycket så fort?

Han blev ju av med sitt vätskedrivande i februari och det är egentligen efter det som han har gått upp i vikt också men jag vet vare sig in eller ut just nu. Vätska eller vikt? Jag tycker inte han ser så puffig och kuddig ut men jag är ingen expert?

Vad tycker ni? Här kommer lite kort på Harry och hans kärra som han knatar omkring med nuförtiden...Puffig eller inte?







8 kommentarer:

  1. Ojoj... Det är ju hopplöst att svara på när man bara ser en bild. Sen, när man är magsjuk tappar man ju en hel massa vätska också, så det kanske inte är nåt konstigt med att han gått upp mycket i och med att han kan ha återställt vätskebalansen, men... Tja... Svullna fötter var något vi skulle hålla utkik efter minns jag.

    SvaraRadera
  2. Tycker inte han ser så svullen ut men som Mathias säger kan det vara svårt att se på bilder.
    Luna har gått upp 1kg på 5 veckor (efter magsjuka) så det är inte omöjligt :)
    Okej, va bra att det kommit in. Rädd att det skulle bli som med Lunas astma medicin, den finns inte att få tag på i rätt dos.
    Trodde jag såg fel först när vi vägde henne men det stämmer nog, syns att hon blivit lite rundare :)

    SvaraRadera
  3. Svullen svårt att säga, men visst är han rundare om kinderna, det tycker jag syns. Men det behöver ju inte vara negativt, menar jag :)

    SvaraRadera
  4. Jättedum fråga från mig Lisa, men var det exakt samma våg som ni vägde honom på så att det inte blivit knepigt med den biten?

    Vi oroade oss också för att Prinsessan hade dragit på sig vätska i höstas, för hon åt ingenting då och gick ändå upp i vikt. Så är ju frågan om det var den vikten hon tappade vid op sen..

    Men sen vad jag kommer ihåg så hade vi samma enorma viktökning med Prinsessan då hon väl slapp de vätskedrivande :-)

    Svarar sedan som de andra svårt att se på bilderna, han har underbart runda kinder - det hade ju Prinsessan som liten också. Men som Mathias säger se efter på fötterna, sedan även händer och kring ögonen om han börjar bli "kuddig". När vi var inne med Prinsessan i höstas så kände de även efter på henne om hon hade börjat samla vätska (fråga mig inte hur hon kände det) sedan tog de sviktprover.

    Spontant tycker jag dock inte att han ser svullen ut.. men jag är långt ifrån expert :-)

    SvaraRadera
  5. Kanske nåt vajsing med vågen.. Han såg definitivt inte vätskesvullen ut i måndags ;-) Jag tror att han börjar få musklar så som han knatar omkring.:-)och muskler väger ! Dessutom har han ju fått aptit på mat så det är nog inget du ska bekymra dig över. Bara roligt !
    kram mormor

    SvaraRadera
  6. Helena; Ja vi väger på samma våg så jag vet ju att den stämmer. VI har fått en våg av BVC som vi väger honom på en gång i veckan.

    Mamma: Jo så kan det ju vara men samtidigt lite väl snabb viktuppgång så det känns väl vettigt att ha en tanke på det iaf även om det är roligt att han ökar...

    SvaraRadera
  7. Lisa hihi bara jag som är tjatig om det där med vägande, har ni en egen våg så är det ju inte den som diffar. Känns lite konstigt med så mycket vikt dock så förstår att du är fundersam. Vi hoppas helt enkelt att det är en bra viktuppgång!

    SvaraRadera
  8. Hej

    Nu läser jag ikapp en massa och börjar så klart med att gratulera Harry, GRATTIS!!!!

    Fantastiskt att han äter så bra nu. Jag kan ingenting om vätskeansamling men i mina ögon ser han helt normal ut. Elly gick upp 1,5 kg på drygt 2 v...ingenting är omöjligt=)

    kram

    SvaraRadera