onsdag 15 december 2010

Så mycket för den solskenspromenaden...

Nu har jag lärt mig något nytt...Gå inte ut och promenera med ett hjärtebarn när det är -14 grader. Jag byltade på Harry enligt alla konstens regler med ullunderställ och tjockulltröja, jacka och thermobyxor ullsockar, raggsockar och till och med mina yllevantar utanpå de och sen ner i tjocka åkpåsen.

Vad hjälpte det? När jag kom in och tog av honom hittade jag iskalla röda små fötter...Massera, massera, massera för att få upp lite värme och cirkulation. Resten av dagen spenderades i soffan under en gosig filt.

Hans mag har inte fungerat heller så ikväll fick han lavemang och det hjälpte. Han hade inte bajsat på fyra dagar och jag har sett hur ledsen han varit och att han haft ont men inget har hjälpt. Jag har masserat och tryckt och tempat men icke. Harry har vaknat på nätterna och kvidit så nu var det dags för lavemang. Ledsen killen men väldigt nöjd efteråt. Han slurpade i sig en hel flaska välling och stensomnade. Jag tror vi får en lugn natt nu. Jag ska mata honom igen om en stund för han har inte velat äta innan idag så han får ta igen det nu.

Jag rådfrågade en annan hjärtebarnsmamma om magen. Hon sa att det är vanligt att magen blir trög när det är kallt och om de har för mycket omkring sig...Jag tänker tillbaka på dagarna som varit och vi har haft ganska fullt upp och så är det ju kylan. Jag ser att Harry inte mår bra när det är kallt men insåg nog inte riktigt hur illa det kan bli...

Värk i ben och ont i magen när kroppen prioriterar om. Att andas in kall luft kostar på om man inte kan syresätta sig riktigt. Jag blir så ledsen och förbannad, jag vill byta plats med honom. Men det går ju givet inte, det är det stackars lilla barnet som måste gå igenom allt jobbigt. Jag kan bara titta på och ge den hjälp jag kan. Det är jobbigt at se hur han kröker ryggen i smärta och tårarna sprutar för att han har ont i magen och tarmarna inte vill jobba.

Nästa inköp till Harry blir en tjock dunåkpåse som kommer hålla honom varm. Inga promenader i mer än fem minusgrader. Det var fem minus när jag tänkte gå ut men när jag väl kom iväg hade temperaturen sjunkit till minus 14 men det såg jag ju inte förrän jag kommit hem. Hade jag vetat det då hade jag inte gått men det hjälper väl inte att vara efterklok...

Det blir till att boka en resa i februari och njuta lite sol och värme för det kan vi nog alla behöva! Vi tog ett varmt bad innan och där njuter Harry vill jag lova. Att ligga i badet och plaska är en favoritsysselsättning! Lillprinsen, mitt hjärta väx nu och bli stor så blir allt så mycket bättre!

1 kommentar:

  1. Innan Ester fick sitt nya hjärta kunde hon knappt va ute alls under vintern, bara jättekorta stunder om det var några plus och ingen blåst.
    Magen var ju oxå ett stort problem även för henne, lactulos funkade hyfsat men det var svårt att hitta en bra dos. Antingen hjälpte det inte eller oxå blev hon för lös.
    Kämpa på och mys inne i värmen tills våren kommer...Kram Angela

    SvaraRadera